خستگی,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,مشاوره پزشکی

یک پزشک سلامت روان گفت: مصرف کافئین و قهوه در جوانان برای بیداری و دریافت انرژی از علل ابتلا به خستگی مفرط است، زیرا زمانی که کافیین بیش از حد استفاده شود باعث خستگی مزمن می‌شود.

هورا چیت ساز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه خستگی علامتی است که در بسیاری از بیماری‌ها مشاهده می‌شود و ممکن است به مدت طولانی فرد را درگیر کند، اظهار کرد: این خستگی در بدن منجر به کاهش فعالیت فرد شده و شیوع  بسیار بالایی در جامعه دارد و می توان گفت حدود ۱۰الی ۲۰درصد جامعه مبتلا به خستگی مفرط هستند.

 

وی با اشاره به اینکه شیوع خستگی مفرط در بانوان بیشتر است، افزود: خستگی مفرط حدود چهار برابر در خانم‌ها بیشتر از مردان مشاهده می‌شود. حتی از سن ۴۰ تا ۶۰ سالگی نیز بیشتر از بقیه سنین می‌توانیم خستگی را مشاهده کنیم و حتی ارتباطی چندانی با فشار کاری و میزان درآمد ندارد.

 

چیت ساز تصریح کرد: حتی به دنبال برخی از بیماری‌ها مانند سرما خوردگی ممکن است فرد دچار خستگی شود و نهایتا همه اینها باعث می‌شود فرد از لحاظ شغلی، اجتماعی و تحصیلی دچار افت شود و کارایی فرد کاهش یابد. علایمی که به دنبال خستگی مزمن مشاهده می‌شود شامل درد و خستگی در عضلات، نداشتن تمرکز، ایجاد مشکل در مطالعه و صحبت کردن است.

 

وی ادامه داد: خستگی  بر روی حافظه تاثیرگذار است  و علاوه بر تمرکز، حافظه کوتاه مدت را نیز دچار مشکل می‌کند و فرد ممکن است سردرد و درد در مفاصل یا سرگیجه داشته باشد. این مساله حتی بر روی خواب تاثیرگذار است و ممکن است منجر به بی‌خوابی و یا بالعکس بی خوابی منجر به خستگی شود. 

 

این پزشک سلامت روان تصریح کرد: حتی ممکن است فرد به یک صدا حساسیت داشته باشد و مشکلات روحی در او به وجود بیاید. حتی خستگی ممکن است روی دستگاه گوارش تاثیرگذار بوده و سندروم روده تحریک پذیر را منجر شود.

 

چیت ساز خاطر نشان کرد: البته باید همه این علایم  به مدت شش ماه متوالی در فرد وجود داشته باشد که بتوانیم بگوییم که این فرد مبتلا به مشکل خستگی مفرط است. خستگی مفرط با استراحت از بین نمی‌رود و منجر به اختلال در فعالیت روزمره فرد می‌شود.

 

وی با بیان اینکه علل بسیار زیادی ممکن است وجود آورنده خستگی باشد و حتی ممکن است که علت مشخص نباشد، ادامه داد: برای نمونه یک بیماری ویروسی و یا عفونی که در سیستم عصبی است می تواند این خستگی را به وجود آورد.

 

این پزشک سلامت روان افزود: استرس یکی از عللی است که باعث این حالت می شود. یکسری عوامل زیست محیطی مانند آلاینده‌های موجود در هوا، ژنتیک و کاهش فشار خون  نیز ممکن است این حالت را ایجاد کند.

 

چیت ساز با بیان اینکه افسردگی یکی از علل مهمی است که می تواند باعث خستگی مزمن شود، ادامه داد: بیماری های جسمی مانند کم خونی، کمبود برخی از املاح به ویژه کمبود روی، کمبود منیزیوم و کمبود ویتامین دی از علل دیگر ابتلا به خستگی  مفرط است. از جمله علل دیگر کبد چرب است. 

 

وی ادامه داد: خواب ناکافی، رژیم های غذایی غیر صحیح برای لاغری به ویژه در خانم‌ها، مشکلات کم کاری تیروئید، عفونت ادراری پنهان،  بیماری دیابت و بیماری‌های قلبی از جمله علل دیگری است که منجر به خستگی مفرط می‌شود.

 

این پزشک سلامت روان خاطر نشان کرد: مصرف کافئین و قهوه در جوانان برای بیداری و دریافت انرژی زمانی که کافیین بیش از حد استفاده شود باعث خستگی مزمن می‌شود.

 

چیت ساز افزود: برای تشخیص اینکه فرد دچار خستگی مفرط شده باید به چکاب عفونت‌هایی که ممکن است در او وجود داشته باشد از جمله عفونت ادراری و سیستم عصبی از طریق آزمایش و معاینات آزمایش خون به کمبود کمبود آهن و ویتامین دی فرد پی برد.

 

وی ادامه داد: شایع ترین کمبود تغذیه ای که در جهان وجود دارد کمبود آهن است و آهن نقش مهمی در اکسیژن رسانی به بدن دارد. کمبود آهن منجر به کاهش یادگیری و کاهش توان کاری و حتی کاهش بهره هوشی می‌شود. بی حوصلگی و بی تفاوتی نیز از علایم کمبود آهن است.

 

چیت ساز به راهکار درمان خستگی مفرط اشاره کرد و ادامه داد: اصلاح سبک زندگی، توصیه به تحرک و فعالیت بدنی، شاد زیستن و خواب کافی از جمله شیوه‌های بهبود خستگی مفرط است. زیرا خواب کم و زیاد هر دو می‌تواند باعث خستگی مفرط شود.

 

این پزشک افزود: توصیه به استفاده از نور خورشید برای دریافت ویتامین دی، شادابی و پیشگیری از افسردگی تاثیر مثبتی دارد. هم چنین باید روش‌های ارتباط صحیح را به مردم یاد بدهیم. زیرا زمانی که فرد نتواند یک ارتباط صحیح برقرار کند طبیعتا از جامعه طرد می شود  و منجر به افسردگی و اضطراب در او شده و به دنبال آن خستگی مفرط در او ایجاد می‌شود.

 

وی خاطر نشان کرد: به مردم یاد بدهیم که رضایت از زندگی و شغل داشته باشند و به توان فردی خودشان توجه و آن را تقویت و سبک تفکر خود را اصلاح کنند و نگرش منفی نداشته باشند.

 

این پزشک سلامت روان گفت: مردم صبوری کنند و یک برنامه روزانه مشخص برای خود داشته باشند. تمرین‌های تنفسی و ماساژهای مدیتیشن و یوگا بسیار خوب است. اگر خستگی طولانی مدت بود به پزشک  مراجعه کنند تا اگر علت خستگی فرد جسمی است کنار گذاشته شود.

 

 

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای آی آر 7 محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.